Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1FBE 5999Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Etik3+0+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Çevre Mühendisliği (YL)
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu ders ile öğrencilerin bilimsel araştırmanın temel kavramlarını ve paradigmalarını (pozitivizm, post-pozivitizm, fenomenoloji, denence, değişken, sayıltı, ölçme, ölçek vs.) ve bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması ve örgütlenmesi, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) öğrencilere kavratmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders, bilimsel araştırmanın tanımı, türleri; ampirik ve uygulamalı araştırma; kuram ampirik araştırma ilişkisi; araştırmanın temel kavramları: değişken, parametre, postulat, aksiyom, sayıltı, model, denence; bilimsel tutum: pozitivizm, post-pozitivizm ve bilimsel yöntemin eleştirisi; tümevarım, tümdengelim, fenomenoloji; araştırma süreç ve teknikleri: problem tanımı ve problem kaynakları, araştırma probleminin tanımı; değişken tanımı ve türleri, araştırma sorusu/denence türleri, sayıltılar/varsayımlar; sınırlılıklar, operasyonel tanımlar; literatür tarama ve literatürün örgütlenmesi; yöntem: araştırma modeli, tarama modeli ve türleri, deneysel desenler konularını kapsamaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof.Dr. Demet Erol
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem teknik ve ilkeler. Balcı, A. Pegem Akademi, Ankara, 2007
Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Büyüköztürk, Ş. ve Diğerleri. Pegem Akademi, Ankara, 2008.
Nitel ve Nicel Araştırma Makaleleri (Eğitim ve Sosyal Bilimler dergilerinde yayımlanmış)
yok
.
.
.

Ders Yapısı
Eğitim Bilimleri %50
Alan Bilgisi %50

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav-Yıl İçi S. 1 % 25
Ödev / Seminer 1 % 25
Dönem Ödevi / Proje 1 % 50
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 16 3 48
Sınıf Dışı Ç. Süresi 16 3 48
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Proje 1 25 25
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 147

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 1. Bilimsel araştırmanın temel paradigmalarını ve kavramlarını (pozitivizm, post pozitivizm, hipotez/denence, değişken, sayıltı, ölçme, ölçek) açıklar.
2 2. Bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması ve örgütlenmesi, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırmasını) bilir ve uygulamaya geçirir.
3 3. Araştırma projeleri aracılıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin bilgi, beceri ve eleştirel bakış açısı geliştirir.
4 4. Bilimsel araştırmaya karşı olumlu bir tutum geliştirir.
5 5. Bir bilimsel araştırma raporunu değerlendirir.
6 6. İstatistik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve istatistiksel denence yazar.
7 7. Bilimsel araştırma önerisi hazırlar.
8  
9  


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Bilimsel araştırma, tanımı, türleri: ampirik ve uygulamalı araştırma kuram ampirik araştırma ilişkisi Anlatım / Soru-Cevap kitap ve makaleler
2 Araştırmanın temel kavramları: değişken, parametre, postulat, aksiyom, sayıltı, model, denence Anlatım / Soru-Cevap kitap ve makaleler
3 Bilimsel tutum: positivizm, postpositivizm ve bilimsel yöntemin eleştirisi tümevarım, tümdengelim, fenomoloji Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
4 Araştırma Süreç ve Teknikleri: Problem tanımı ve problem kaynakları, Araştırma probleminin tanımı Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
5 Araştırma sorusu/Denence türleri, Araştırmanın önemi, Sayıtlılar/Varsayımlar Sınırlılıklar Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
6 Operasyonel tanımlar, Literatür tarama ve literatürün örgütlenmesi Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
7 Yöntem: Araştırma modeli, Tarama modeli ve türleri Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
8 Yöntem: Araştırma modeli, Deneme modelleri ve türleri Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
9 Arasınav Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
10 Evren ve Örneklem Seminer / Anlatım / Soru-Cevap/Tartışma kitap ve makaleler
11 Ölçme aracında aranan teknik nitelikler: Güvenirlik Seminer / Anlatım / Soru-Cevap /Tartışma kitap ve makaleler
12 Ölçme aracında aranan teknik nitelikler: Geçerlik Seminer / Anlatım / Soru-Cevap /Tartışma kitap ve makaleler
13 Verilerin toplanması ve analizi Seminer / Anlatım / Soru-Cevap /Tartışma kitap ve makaleler
14 Yorumlama ve rapor yazımı Seminer / Anlatım / Soru-Cevap /Tartışma kitap ve makaleler
15 Bilimsel yayın etiği ilkeleri TÜBİTAK araştırma ve yayın kurulu yönetmeliği YÖK bilimsel araştırma ve yayın etiği yönergesi Seminer / Anlatım / Soru-Cevap /Tartışma kitap ve makaleler


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 4 5
Ö1 4 5
Ö2 5
Ö3 4 5
Ö4 5
Ö5 5
Ö6 5
Ö7 4 5
Ö8 4 5
Ö9 5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.akdeniz.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=2495032&lang=tr