Genel tanıtım
Akdeniz Üniversitesi Antalya Sağlık Yüksek Okulu Hemşirelik Bölümü kapsamında 1997 yılında kurulmuş, Antalya Sağlık Yüksek Okulu Hemşirelik Bölümü olarak 1997-2012 yılları arasında eğitim öğretimini sürdürmüştür. 25.11.2012 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı ile Akdeniz Üniversitesi bünyesinde “Hemşirelik Fakültesi” olmuştur. Ülkemizde kurulan dördüncü Hemşirelik Fakültesi olma özelliğini taşıyan Fakültemiz, 2013-2014 eğitim öğretim döneminden itibaren öğrenci almaktadır.
Eğitim süresi 4 yıl olan Fakültede öğrencilere, hemşirelik bilimlerinde güçlü bir alt yapı sağlamak amaçlanmaktadır. Bu nedenle, Fakültede bilim, uygulama ve eğitim bir arada yürütülmektedir. Fakülte öğretim kadrosunda akademik gelişimin her aşamasında, alanında uzman ve klinikte öğrencilere rehberlik edecek akademisyenler (Prof. Dr., Doç. Dr., Dr. Öğr. Üyesi, Öğr. Gör., Arş Gör. Dr., Arş. Gör.) yer almaktadır. Ayrıca görevlendirme yoluyla çalışan uygulamalı öğretim görevlisi ve laboratuvarlarda görevli bir hemşire çalışmaktadır.
Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi lisans eğitim programı “Klasik Eğitim Modeli”ne dayanmaktadır. Klasik Eğitim Modeli’ne temellendirilen eğitim programı, kuramsal bilgi ile laboratuvar çalışmaları ve klinik uygulamalarla hemşireliğin “İnsan, Sağlık, Çevre ve Hemşirelik”ten oluşan temel metaparadigmaları doğrultusunda uygulanmaktadır. Modelin yapılandırılmasında; Hemşirelik Lisans Programı Ulusal Yeterlikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Sağlık Temel Alanı ve Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (HUÇEP)-2022 başta olmak üzere ulusal ve uluslararası sağlığın sosyal belirleyicileri, toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik standartlar ve gelişmeler ile program çıktıları dikkate alınmaktadır. Eğitim modelinde, hemşirelik disiplinine özgü kavram, kuram/model, araştırma, uygulama, eğitim ve yönetimi, öğrenme- öğretme sürecine yansıtılmaktadır. Bu süreç, Bloom Taksonomisi doğrultusunda öğrencilerin, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor düzeyde öğrenmelerini destekleyecek şekilde yürütülmektedir.
Uluslararsı İşbirlikleri
Akdeniz Üniversitesi “Uluslararası İlişkiler Ofisi” tarafından Erasmus, Farabi ve Mevlana Değişim Programları, Bologna Süreci, AB Gençlik Programları, IAESTE, Ortak Diploma Programları ve diğer uluslararası anlaşma faaliyetleri yürütülmektedir.
Eğitim-öğretimin yürütülmesinde öğrencinin derse aktif katılımını sağlamak için grup çalışması, vaka çalışması, demonstrasyon, kavram haritaları, makale incelemesi, portfolyo, ters yüz eğitim, simule hasta, yaratıcı drama, örnek durum çalışması ve rol play olmak üzere interaktif eğitim yöntemleri ile Web 2.0 araçları kullanılmaktadır. Eğitim programında Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli temel olmak üzere kuramsal uygulamalı derslerin içeriklerine göre farklı model ya da süreçlerden yararlanılmakta, hemşirelik bakımının yönetiminde bilimsel sorun çözme yöntemi olan hemşirelik sürecinin aşamalarına göre bakım planı hazırlanmaktadır. Bakım planının tanılama aşamasında, NANDA-II (North America Nursing Diagnosis Association-Kuzey Amerika Hemşirelik Tanı Birliği) kullanılmaktadır. Bakım planının planlama aşamasında beklenen hasta sonuçlarının belirlenmesinde NOC (Nursing Outcomes Classifıcation/Hemşirelik Çıktıları Sınıflandırması) ve hemşirelik tanısına özgü girişimlerin belirlenmesinde NIC (Nursing Interventions Classification/Hemşirelik Girişimleri Sınıflandırması)’in kullanılması yönünde öğrencilere rehberlik yapılmaktadır. Her
kuramsal uygulamalı dersin laboratuvar ve/veya k1inik/alan uygulamasında öğrenilen bilgilerin uygulamaya aktarılması sağlanmaktadır. Laboratuvar uygulamaları Fakültenin laboratuvar ortamlarında, klinik/alan uygu1ama1arı ise derslerin hedeflerine uygun olarak Fakültenin iş birliği yaptığı kurumlarda (hastane, okul, sağlıklı yaşam merkez1eri, vb.) öğretim elemanları/klinik rehber hemşireler gözetiminde gerçekleştirilmektedir.
Fakülte eğitim programı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır. Zorunlu ve seçmeli derslerin oluşturulmasında, öğrenci ve toplumun değişen gereksinimleri dikkate alınmaktadır. Eğitim modelinde yatay entegrasyonla hemşirelik eğitiminin gerektirdiği temel, mesleki ve davranış bilimleri, dikey entegrasyonla ise temel bilimler ile kuramsal uygulamalı dersler bir arada sunulmaktadır. Klinik uygulamalar derslerin hedeflerine uygun olarak kliniklerde veya sahada yapılmaktadır. Fakültenin eğitim ve sınav dili Türkçedir. Fakülte tarafından Hemşirelik Lisans eğitimi ile birlikte, Hemşirelik Eğitimi Anabilim Dalı dışında tüm anabilim dallarında yüksek lisans ve doktora programları yürütülmektedir.
Hemşirelik Fakültesi öğretim faaliyetini kampüs yerleşkesindeki 7100 m2 kapalı alana sahip hizmet binasında gerçekleştirmektedir. Fakülte bünyesinde derslikler, amfiler, kütüphane, psikososyal danışmanlık odası, yüksek lisans derslikleri, bilgisayar laboratuarı, beceri ve iletişim laboratuarları ve konferans salonu bulunmaktadır.
Öz Görev
Bilimsel yaklaşımlar doğrultusunda, birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sürdürmede; eğitim, uygulama, araştırma, yönetim ve liderlik rollerini etkin şekilde kullanabilen, evrensel ve kültürel değerleri dikkate alan hemşireler yetiştirmektir.
Uz Görüş
Eğitim, yönetim, araştırma ve uygulama felsefesiyle, ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan ve tercih edilen öncü bir hemşirelik fakültesi olmaktır.
Kalite Politikası
Fakültemiz 2016 yılında TSE tarafından yapılan belgelendirme tetkiki neticesinde ISO 9001: 2009 Kalite Yönetim Sistemi (KYS) belgelendirmesi almaya hak kazanmıştır. Fakültemiz Kalite Yönetim Sistemi anlayışı ile evrensel standartlarda sağlık bakım uygulamalarını gerçekleştirebilecek hemşireler yetiştirmek, bilimsel ve sosyal faaliyetlerle Fakültemizin ulusal ve uluslararası tanınırlığını arttırmak hedeflenmektedir. Kalite Yönetim Sistemi Belgesi, 14 Nisan 2022’de yenilenmiş olup belge son tarihi 14 Nisan 2025’tir.
Fakültemiz, Hemşirelik Eğitimi Akreditasyon Kurulu tarafından 04 Nisan 2022 tarihinden 30 Eylül 2025 tarihine kadar geçerli olacak şekilde akredite edilmiştir.
Anabilim Dalları
- Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı
- İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
- Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
- Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
- Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı
- Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı
- Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı
- Hemşirelik Eğitimi Anabilim Dalı
Uygulama Alanları
- Akdeniz Üniversitesi Hastanesi
- Sağlık Bilimleri Üniversitesi Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesi
- Antalya Şehir Hastanesi
- Antalya Atatürk Devlet Hastanesi
- Özel Hastaneler
- İl Sağlık Müdürlüğü
- İlçe Sağlık Müdürlüğü
- Sağlıklı Hayat Merkezleri
- Evde Bakım Merkezleri
- Yerel Yönetimlere ait Birimler
- Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri
- Aile Sağlığı Merkezleri
- Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullar
- Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri
- Huzurevleri
- Akdeniz Üniversitesi Organ Nakli Klinikleri
- AMBAUM