Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
7ÇEV 471İletişim Teknikleri2+0+022

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Çevre Mühendisliği
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı İletişim alanındaki temel kuramları ve kuramcıları incelemek.
2. İletişim alanında temeli atan Amerikan geleneğinin iletişim çalışmaları üzerindeki etkisini saptamak.
3. Egemen olan paradigmaların ve kuramsal yaklaşımların bilim, eğitim ve toplumsal yaşamın diğer alanları üzerindeki etkilerini ortaya koyabilmek.
4. Kuram ve pratik arasındaki ilişkileri sentezleyebilmek.
5. Kuramların sosyal sorunlara ne gibi çözümler getirebileceğini ortaya koymak.
6. İletişim kuramları üzerinde tarih, sosyoloji, psikoloji gibi sosyal bilimlerin farklı alanlarının etkilerini ortaya koyarak, iletişimin disiplinlerarası niteliğini görünür kılmak.
7. İletişim kuramları ve toplumsal yapı arasındaki ilişkileri analiz etmek.
Dersin İçeriği Kuram, model, paradigma kavramları, İletişim çalışmalarında iletişim alanına egemen olan farklı iki paradigmanın (geleneksel ve eleştirel yaklaşım) iletişimin bir disiplin olma ve kimlik bulma mücadelesindeki rolleri, iletişime sosyolojik yaklaşım, gündem belirleme yaklaşımı, teknolojik belirlenimcilik.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr.Gör. Gönül ZAİMOĞLU
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar GÜNGÖR, Nazife, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011
ERDOĞAN, İrfan, İletişimi Anlamak, Erk Yayınları, Ankara
Oskay ÜNSAL, İletişimin ABC'si
AZİZ, Aysel, İletişime Giriş, Hiperlink Yayınları, İstanbul, 2010
YÜKSEL, Aysun (Editör), İletişim Bilgisi, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 1758, Eskişehir, 2007.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 29 29
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 29 29
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 86

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 İletişim alanında anaakım yaklaşımın birey, toplum ve kitle iletişimi çözümlemesini bilir.
2 Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilir.
3 Farklı paradigmaların aynı konuyu ele alsa bile ideolojik yönelimlerindeki ve yöntemlerindeki farklılıkların konuların ele alış biçiminde ne gibi farklılıklar yarattığını bilir.
4 Kuramların toplumsal yaşamla olan bağlarını analiz eder.
5 Kuram ve pratik arasındaki ilişkiyi açıklayabilir ve kuramın pratik açısından neden gerekli olduğunu çözümler.
6 Farklı paradigmaların iletişime ilişkin yaklaşımlarını karşılaştırabilir.
7 Eleştirel bir okuma yapabilir.
8 Alanının kuramsal boyutunda yetkinlik gösterebilir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Kuram, model, paradigma kavramları. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller
2 Geleneksel yaklaşımın genel özellikleri. Medya etki araştırmaların tarihsel gelişimi. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Erdoğan, İ. ve Alemdar K. (1990). İletişim ve Toplum, Temeli Atan İletişim Kuram ve Araştırmaları,
3 Geleneksel yaklaşım içerisinde temeli atan yaklaşımlar. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
4 Geleneksel yaklaşım içerisinde ilk saha araştırmaları ve İki Aşamalı Akış Modeli. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
5 Deneye dayalı olarak geliştirilen psikolojik kuramlar. Erdoğan, İ. ve Alemdar K. .İletişim ve Toplum, Bilgi Yayınevi, Ankara, Algılama Uygunluğu Kuramları (1990). Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
6 İletişime Sosyolojik Yaklaşım. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
7 Yeniliklerin ve haberin yayılmasına yönelik geliştirilen yaklaşımlar. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
8 Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı. De-Fleur ve Ball-Rokeach'ın Medya Bağımlılık Modeli. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004). McQuail, D. ve Windahl, S. Kitle İletişim Modelleri, Kullanım ve Doyum Yaklaşımı, (1997) 153-159.
9 Ara Sınav
10 Kültürel Göstergeler ve Ekme Kuramı. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
11 Gündem Belirleme Yaklaşımı. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
12 Gündem Belirleme Yaklaşımı.Suskunluk Sarmalı Modeli Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
13 Teknolojik belirlenimcilik çerçevesinde Innis ve McLuhan'ın görüşleri. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004).
14 Teknolojik belirlenimcilik çerçevesinde Innis ve McLuhan'ın görüşleri. Kuhn, T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Tarihe Düşen Rol Olağan Bilime Giden Yol, 58-80. Mutlu, E. (2005). Yaylagül L. Kitle iletişim Kuramları (2016). Özçetin B. Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, okullar, Modeller. Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyopsikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar (2004). Timisi, N. . Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Kontrol, (2003), 42-50.
15 Final sınavı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Tüm 4 5
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6
Ö7
Ö8

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.akdeniz.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=2298100&curProgID=36&lang=tr