Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
2TDB 102Türk Dili 22+0+022

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Çevre Mühendisliği
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Önlisans ve lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilere dilin doğal işleyişinden hareketle Türkçedeki tümce yapılarının genel özelliklerine ilişkin bilgi vermek, yazılı ve sözlü anlatım uygulamalarıyla öğrencilerin anlama ve anlatım becerilerini geliştirmek amaçlanır.
Dersin İçeriği Türkçedeki tümce yapıları ve bu yapılarla çelişen uygulayımlardan örnekler, anlama-anlatım uygulamaları, yazı türlerinin genel özellikleri.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr.Gör. Alparslan Gönenç
Öğr.Gör. Ali Karagöz
Öğr.Gör. Aykut Çelik
Öğr.Gör. Bahadır İlter
Öğr.Gör. Betül Bilgin
Öğr.Gör. Dürüye Kara
Öğr.Gör. Füsun Arıcı
Öğr.Gör. Mehmet Köyyar
Öğr.Gör. Meral Bayram
Öğr.Gör. Nami Erdoğan
Öğr.Gör. Nurdan Kılınç İnevi
Öğr.Gör. Ramazan Saka
Öğr.Gör. Talha Tunç
Öğr.Gör. Sinan Oruçoğlu
Öğr.Gör. Meryem Yılmaz Karaca
Öğr.Gör. Arzu Tırak Aslan
Öğr.Gör. Bilal Nargöz
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Prof. Dr. Yakup KARASOY
Anlamak ve Anlatmak, Oya ADALI, Pan Yayınları, İstanbul, 2003.
Dile Genel Bir Bakış, Fatma ERKMAN AKERSON, Multilingual, İstanbul, 2000
Türk Dili Ders Notları I-II, Dr. Güven KAYA, Dr. Cemil ÖZTÜRK, Asuman YILGÖR, Nesrin ALTUN, Bedri SELİMHOCAOĞLU, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2005.
Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili
Leyla Karahan, Türk Dili Üzerine İncelemeler
İsmail Parlatır, Zeynep Korkmaz Hamza Zülfikar, Tuncer Gülensoy,Necati Birinci, Ahmet B.Ercilasun, Türk Dili ve Kompozisyon
Ahmet Bican Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi.
Zeynep Korkmaz, Türk Dili Üzerine Araştırmalar
Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz, Türk Dili ve Kompozisyon I–II

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %20
Eğitim Bilimleri %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav-Yıl İçi S. 1 % 30
Ödev / Seminer 1 % 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 2 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 62

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Türkçedeki tümce yapılarını ve işleyiş özelliklerini anımsar.
2 Türkçenin yapısal özellikleriyle çelişen kullanımları örneklerden hareketle çözümler ve doğru kullanıma yönelik tutum geliştirir.
3 Türkçenin günümüzdeki sorunlarına dönük düşünce geliştirir ve uygulayımda özenli davranır.
4 Sözlü ve yazılı anlatımın gereksindiği işleyiş özelliklerini uygular.
5 Okuma ve anlamanın gereksindiği donanımın ayrımına varır.
6 Yazı türlerini sınıflandırır.
7 Öğrenim gördüğü alanda dilsel bilgi ve beceri gerektiren durumlarda çözümler geliştirir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Tümceyi oluşturan yapıların özellikleri ve Türkçedeki kullanılış biçimleri Tümceyi oluşturan yapıların özellikleri ve Türkçedeki kullanılış biçimleri
2 Tümce bilgisi Tümce bilgisi
3 Tümceyi oluşturan yapıların çözümlenmesi Tümceyi oluşturan yapıların çözümlenmesi
4 Tümceyi oluşturan yapıların çözümlenmesi Tümceyi oluşturan yapıların çözümlenmesi
5 Sözlü anlatıma yönelik kuramsal bilgiler Sözlü anlatıma yönelik kuramsal bilgiler
6 Sözlü Anlatım Uygulamaları Sözlü Anlatım Uygulamaları
7 Yazılı Metin Türleri Yazılı Metin Türleri
8 Kompozisyon Oluşturma Yöntemleri Kompozisyon Oluşturma Yöntemleri
9 Yazılı metin oluşturma uygulamaları Yazılı metin oluşturma uygulamaları
10 ARASINAV ARASINAV
11 Anlatım Bozuklukları Anlatım Bozuklukları
12 Anlatım bozukluklarına ilişkin uygulamalar Anlatım bozukluklarına ilişkin uygulamalar
13 Bilimsel içerikli metinlerin dilsel yöntem bakımından incelenmesi Bilimsel içerikli metinlerin dilsel yöntem bakımından incelenmesi
14 Bilimsel içerikli metin yazarken uyulması gereken dilsel kurallar Bilimsel içerikli metin yazarken uyulması gereken dilsel kurallar
 


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Tüm 1 2 3 4 5
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6
Ö7

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.akdeniz.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=2235539&curProgID=36&lang=tr